Top sfaturi pentru un profit `necrizat`
Pot sa imi mentin profitul in perioada aceasta dificila? Da, poti! Dar, si mai bine, alege sa il cresti!
1) Oricat de greu ti-ar parea, nu face rabat la calitate! Poate ca unii dintre voi nu stiu povestioara cu lustragiul, poate ca altii nu i-au dat atentie. Aceasta pilda este insa geniala!
<<A fost odata un biet lustragiu care isi castiga de ani buni existenta lustruind pantofii domnilor ce intrau si ieseau dintr-o cladire impozanta din centru.
Lustragiul nostru era priceput in ceea ce facea, folosea doar crema de cea mai buna calitate si era vesel si optimist. Intr-un cuvant, era multumit cu munca lui, iar clientii lui la fel, asteptandu-si rabdatori randul la lustruit.
Intr-o zi insa s-a oprit la el un client nou, mai deosebit de ceilalti, care l-a intrebat prietenos: 'Ce faci aici? Ce-i cu tine asa de vesel? Nu ti-a spus nimeni de criza financiara?'
...Ce-i drept, nu-i spusese nimeni, nici unul dintre domnii aceia bine imbracati, probabil toti la curent cu criza.
'Poate nu le pasa de tine sau poate n-au avut suflet sa iti spuna, insa criza financiara e pe drum si ne va afecta absolut pe toti, nu va scapa nimeni, nici macar tu, un biet lustragiu. Asa ca, daca ai un dram de minte, iti iei masuri din timp, ca sa nu fii luat pe nepregatite. ...Aceasta e meseria mea, sunt expert, stiu ce vorbesc!'
Dupa plecarea domnului binevoitor, lustragiul nostru ramase pe ganduri. Poate ca, intr-adevar, nici unul dintre clientii lui nu il considerase demn sa il puna la curent cu criza financiara. Noroc cu domnul cel prietenos care ii vroia binele!
Asa ca lustragiul a inceput sa ia masuri astfel incat sa nu fie luat pe nepregatite. Pentru inceput, folosea mai putina crema de pantofi si de mai proasta calitate. Apoi, si-a zis sa aloce mai putin timp fiecarui client, pentru ca, nu-i asa, 'time is money'. A inceput sa socializeze mai putin cu acestia ("Criza e criza, nu mai e timp de 'smalltalk'"!).
Preocupat de criza financiara, lustragiul nostru devenise ingandurat, tacut si isi incepuse sa isi faca treaba de mantuiala. Asa ca, incetul cu incetul, clientii cei fideli carora le placeau veselia si calitatea muncii lui au inceput sa se rareasca.
Iar – extrem de ciudat dar foarte des intalnit! – lustragiul, cu fiecare client pierdut, era din ce in ce mai multumit ca domnul cel binevoitor a avut dreptate...
"Ce m-as fi facut daca expertul nu m-ar fi prevenit la timp? Acum as fi fost probabil luat pe nepregatite de criza financiara." >>
2) Redu cheltuielile care nu se justifica. Pentru aceasta, trebuie facuta o analiza pe activitati sau pe centre de cost si intocmit un plan de reducere a costurilor, cu obiective specifice, deadline-uri clare si, unde este cazul, modalitatile de atingere a obiectivelor.
Un rol important va reveni si instruirii, educarii angajatilor in materie de constientizare a costurilor ( “cost awareness”). Spre exemplu, o campanie eficienta de constientizare a costurilor in randul angajatilor poate finalmente tinti:
- scaderea numarului de topuri de hartie A4 consumata lunar cu minimum 25% incepand din luna x, printand doar ceea ce este strict necesar si schimband formatarea prezentarilor si documentelor conform noilor reguli;
- reducerea cheltuielilor lunare cu apa si energia electrica cu minimum 15% incepand din luna x;
- reducerea consumului lunar de combustibil cu minimum 25%, incepand din luna x, inlocuind o parte dintre intalnirile fata in fata cu teleconferinte (atunci cand aceasta este o solutie acceptabila) si decontand doar consumul in interes de serviciu;
- reducerea cheltuielilor cu delegatiile cu minimum 10% etc.
3) Fii creativ! Cauta noi idei de produs si noi piete. Daca pe un anume segment de clienti numarul acestora scade inevitabil, gaseste produse noi si piete noi de desfacere.
Adapteaza-ti oferta la ce se cere pe timp de criza. Spre exemplu, detii o cofetarie iar numarul vanzarilor a scazut: poti incerca lansarea si a unei game de produse dietetice/ pentru diabetici.
Armonizeaza maiestrit consecventa strategiei si a brand-ului cu flexibilitatea, capacitatea de adaptare: criza este perioada in care acest echilibru devine unul esential pentru a-ti mentine afacerea pe linia de plutire.
Sa zicem ca produci ciocolata premium “Delux” (in mai multe sortimente) si vanzarile totale incep sa scada. Decizi sa creezi o noua gama de ciocolata, la un pret redus, dar si de o calitate inferioara (din considerente de cost). Pentru ca “Delux” sa nu scada si mai mult la vanzari, este preferabil sa creezi un brand nou, o marca noua pentru gama inferioara: acesta este un exemplu de compromis istet intre flexibilitate, pe de o parte, si consecventa, credibilitate, pe de alta parte.
4) Motiveaza-ti angajatii valorosi fara a pune presiune suplimentara pe umerii lor. Poate fi adevarat ca, pe timp de criza, pentru pozitia angajatului Ionel - angajat capabil - bat la usa ta alti 100 de candidati in loc de 20, cati se prezentau in mod obisnuit. In aceste conditii, ti s-ar parea poate firesc sa-l convingi pe Ionel sa munceasca tot mai mult scazandu-i in acelasi timp salariul. Logica aceasta este insa improbabil sa iti aduca profit, ci mai mult paguba, deoarece, din cei 100 de candidati “de criza”, probabil ca minimum 90 aplica din disperare pe pozitia lui Ionel, fara vreo legatura cu competentele lor.
In plus, durata reala de inlocuire a lui Ionel este cu mult mai importanta acum, pe timp de criza. Asadar, chiar daca oferta de forta de munca este matematic mai mare, si riscurile/ costurile inlocuirii unui salariat bun sunt evident (mult) mai ridicate!
Liviu Deculecu